تصویرسازی ذهنی در علوم شناختی
در واقع، از دیدگاه عصب شناختی، یک تصویر، ارزش هزاران کلمه را دارد.
ممکن است مردم فرهنگهای مختلف، حتی یک تصویر را بهصورتهای متفاوتی ببینند.
برای مثال، در یک پژوهش که توسط جان گابریلی، دانشمند علوم اعصاب انجام گرفت، چند عکس به تعدادی شرکت کننده آمریکایی و آسیای شرقی نشان داده شد.
اسکن مغزی آنها نشان داد که افراد آمریکایی بیشتر بر روی اشیای نزدیک در پیش زمینهی عکس تمرکز کردهاند،
در حالی که شرکت کنندگان آسیایی بیشتر بر روی مناظر پس زمینهی عکس تمرکز داشتند.
آنها به یک تصویر نگاه کرده بودند،
اما درک متفاوتی از آن داشتند.
ورودی دیداری، بسیار پیچیده است.
همانند دیگر مسیرهای مغزی، این سیستم همیشه آن طور که انتظار میرود، کار نمیکند
و از فردی به فرد دیگر فرق میکند.
استفان کوسلین، روانشناس دانشگاه هاروارد توضیح میدهد که چگونه تصویرسازی ذهنی به شدت با بینایی مرتبط هستند.
او میگوید بخشهای مشابهی از مغز زمانی فعال میشوند که ما واقعاً چیزی را میبینیم.
قشر بینایی نیز زمانی فعال میشود که ما همان چیز را تصور کنیم.
مطالعه دیگری گزارش داد که اگر یک احساس با تصویرسازی ذهنی همراه باشد، قشر بینایی با قدرت بیشتری فعال میشود.
برخی از دانشجویان، مهارتهای دیداری بیشتری نسبت به دیگران دارند.
آن ها ممکن است طراح گرافیک، طراح داخلی، مهندس، معمار یا طراح وب باشند.
آنها بهتر از دیگران از پروژه های دیداری در تکالیف خود با تصویرسازی ذهنی بهرهمند میشوند.
برخی دیگر ممکن است نقصهای دیداری داشته باشند؛
البته نه در حس بینایی، بلکه در پردازش اطلاعات دیداری.
یکی از زیرمجموعههای فرضی خوانش پریشی (دیسلکسیا) اختلال در سیستم پردازش دیداری است.
این افراد در پردازش اطلاعات دیداری که به سرعت در حال رد شدن هستند، مشکل دارند:
خواندن a b به جای a d ممکن است نشان دهنده اشکال در پردازش حروفی باشد که از نظر دیداری مشابه هستند.
با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به خوانش پریشی، در سایر کارهای دیداری بسیار ماهر هستند.
یک راهکار برای استفاده از تصاویر، ارائه ویدئو است.
پخش ویدئو پیش از توضیح اطلاعات جدید، بسیار مفید است
و دانش آموزان از طریق آن میتوانند یک شبکه عصبی ایجاد کنند که بتواند با موضوعات جدید ارتباط برقرار کند.
در وبسایت یوتیوب یک بخش آموزشی با منابع بسیار عالی درباره تصویرسازی ذهنی موجود است
( https://www.youtube.com/results?search_query=education ).
مترجمین: احسان شهسواری شیرازی کارشناسی ارشد علوم شناختی، نعیمه صیافان کارشناسی ارشد علوم شناختی
برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه علوم شناختی وارد لینک زیر شوید
علوم شناختی
همچنین مقاله کامل علوم شناختی چیست را می توانید در این لینک مطالعه بفرمایید
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.