استرس روزانه

۳ کار برای کاهش استرس روزانه


۳ کار برای کاهش استرس روزانه

به گزارش سلامت نیوز، یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه در زندگی احساس خوبی داشته باشیم و بتوانیم لحظات را بدون دغدغه سپری کنیم این است که بیاموزیم چطور خود را در وضعیت آرامش (ریلکس) قرار دهیم و این وضعیت را حفظ کنیم.
به بیان بهتر باید یاد بگیریم چطور سطح استرس خود را کاهش داده ( کاهش استرس ) و کنترل کنیم.
هر کدام از ما کارهای مورد علاقه‌ای داریم که با انجام آن‌ها از میزان استرس ما کاسته شده ( کاهش استرس ) و سطح آرامش و رضایتمندی ما افزایش می‌یابد.
به‌طور مثال برخی دوست دارند باغبانی کنند، یا به مسافرت بروند، یا با دوستان خود در یک دورهمی شرکت کنند و از تعریف کردن خاطرات گذشته خود لذت ببرند و بسیاری از کارهای دیگری که ممکن است مورد علاقه افراد باشند.
کارهایی که برای ما لذت بخش هستند می‌توانند سطح رضایت از زندگی و خوشحالی ما را افزایش بدهند و از تنش‌ها و استرس بکاهند( کاهش استرس ).

با افزایش تحرکات بدنی می‌توانید میزان تنفس خود را افزایش دهید که باعث کاهش استرس خواهد شد.

شاید برای رسیدن به این هدف بتوانیم برای خود یک برنامه روزانه تهیه کنیم
و برخی از کارهای مورد علاقه‌ی خود را که به کاهش استرس و افزایش شادی ما کمک می‌کنند در لیست کارهای روزانه خود بگنجانیم
و در بین کارهای ضروری خود، جایی هم برای کارهای مورد علاقه و سرگرمی‌ها باز کنیم.
به هر حال هر انسانی نیاز به یک اوقات فراغت هر چند کوتاه دارد
تا تمام ساعات روز را مشغول انجام وظایف نباشد.
در غیر این صورت افراد احساس می‌کنند عمر خود را به بطالت و مانند یک ربات می‌گذرانند
و هیچ لذتی از زندگی خود نمی‌برند.

این مطلب را از دست ندهید :  آسیب‌های روانی ناشی از حوادث مغفول هستند

به‌طور مثال می‌توانیم روز را با یک نرمش ۱۵ دقیقه‌ای از تمرینات و حرکاتی آسان و نشاط آور مثل ورزش یوگا شروع کنیم
با انجام این کار حس فوق‌العاده‌ای به انسان دست خواهد داد
و میزان شادی و نشاط را چند برابر خواهد کرد.
همچنین می‌توانیم در بین کارهایی که انجام می‌دهیم زمان‌های کوتاهی را به کارهایی مثل یک پیاده روی ۱۵ دقیقه‌ای در طبیعت، دیدن یک قطعه فیلم، صحبت با یک دوست، دوچرخه ساری، بازی کردن با دوستان یا افراد خانواده و کارهای مختلف دیگر اختصاص دهیم.
البته این نکته را باید در نظر داشت که در شهر باید فضای مناسب جهت پیاده‌روی، دوچرخه سواری و یا تفریحات دیگر به همراه هوایی پاک و به‌دور از آلودگی، شلوغی و آلودگی‌های صوتی وجود داشته باشد.

چراکه خود این موارد از علل ایجاد استرس و نارضایتی هستند.

برای انجام این برنامه فقط کافیست تعدادی از کارها و سرگرمی‌های مورد علاقه خود را لیست کنیم و در برنامه روزانه خود بگنجانیم
البته مشروط بر اینکه شرایط انجام این کارها هم فرآهم باشد
مثل هوای پاک و طبیعت برای یک پیاده روی لذت بخش.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، ۳ کار برای کاهش استرس روزانه را معرفی خواهیم کرد
که از روش‌های تضمین شده برای مقابله با استرس روزانه هستند.

۱- مغز خود را آزاد کنید

هیچ زمانی بهتر از همین حالا برای ریلکسیشن و مدیتیشن وجود ندارد.
منظور از ریلکسیشن و مدیتیشن این است که به‌طور مثال در یک فضای آرامش‌بخش قرار بیگیرید
و یک موسیقی ملایم و آرامش‌بخش گوش کنید تا بتوانید انرژی‌های منفی، بدی‌ها، خستگی‌های روحی، فکرهایی که باعث ناراحت شدنتان می‌شوند و هر چیزی که باعث به وجود آمدن استرس و ناراحتی در شما می‌شود را از ذهنتان بیرون و ذهن خود را پاک کنید.
اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید،باور کنید ۱۰دقیقه از این حالت می‌تواند تغییر بسیار بزرگی را در شما ایجاد کند.
کارهای زیادی برای ایجاد حال و هوای ریلکسیشن می‌توانید انجام دهید
مثل پیاده روی، شنا، شنیدن یک موسیقی و بسیاری از کارهای دیگر.

این مطلب را از دست ندهید :  محیط سربازی باید خوشایند باشد/حضور روانشناسان در حوزه نظامی

سعی کنید ذهن خود را باز کنید
و نگاهی بزرگ و عمیق به حهان پیرامون خود داشته باشید.
آزادانه تفکر کنید و بزرگی جهان را درک کنید.
این کار در بهبود اوضاع بسیار موثر است.

۲- تحرک داشته باشید

یکی از مفیدترین کارها این است که تحرک خود را توسط ورزش کردن افزایش دهید تا بتوانید آثار و انرژی‌های استرس زا را از بدن خود خارج کنید.
به بیان بهتر با ورزش کردن و تحرک، هورمون‌هایی در بدن رها می‌شوند که باعث ایجاد نشاط و شادی می‌شوند و از بروز ناراحتی‌ها جلوگیری می‌کنند.

همچنین لازم است بدانیم که تنفس‌های عمیق در دفع استرس بسیار موثر هستند
و یکی از راه‌های ایجاد تنفس عمیق ورزش کردن است.
تحرک داشتن به کاهش تنش عضلانی هم کمک خواهد کرد.

همان‌طور که گفته شد تحرک داشتن ۳ ویژگی خوب دارد
یعنی ایجاد نشاط و شادی، ایجاد تنفس‌های بیشتر و عمیق‌تر
و همچنین کاهش تنش عضلات که منجر به کاهش و دفع استرس خواهند شد.

۳- اجتماعی‌تر باشید

البته منظور این نیست که وارد شبکه‌های مجازی شوید.
منظور این است که یکی از دوستان و یا اعضای خانواده خود را ببینید
و یا به او تلفن کنید تا با هم صحبت کنید.

هر کسی که می‌تواند شما را خوشحال کند،به شما انگیزه دهد و شما را یاری کند.
در واقع به افزایش طول عمر شما کمک می‌کند.
روابط نزدیک با دوستان و اعضای خانواده خود را فراموش نکنید
که یکی از مهم‌ترین دارایی‌های یک انسان است
که می‌تواند بزرگ‌ترین کمک‌ها را به انسان در مواقع بحرانی داشته باشد.

این مطلب را از دست ندهید :  فقر ،شیوع اختلالات روانپزشکی را ۱.۵ برابر می‌کند.

هدف ما ارائه خدمات روانشناسی جهت ارتقاء علمی این رشته در کشور است و با توفیق الهی ، سعی داریم که در مسیر خدمت به جامعه روانشناسی گام موثری برداریم .

راه آسان تری برای ارتباط با کاربرانمان پیدا کرده ایم :)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ایران هیپنوز