تاثیر عوامل محیطی در تشدید اختلالات یادگیری
عوامل تشدید کننده اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز میکند.
وجود برخی عوامل باعث تشدید این اختلالات یادگیری در کودکان و نوجوانان می شود.
این عوامل را در ادامه دنبال می کنیم:
الف- تجربه ناکامی در دوران اولیه زندگی کودک
۱- جدایی طولانی از والدین به ویژه مادر( جدایی در دوران نوزادی تاثیر شدید دارد)
۲- بیماری، ضعف، و ناتوانی شدید در دوران نوزادی یا سال های اولیه زندگی
۳- بی توجهی به کودک به طوری که کودک از تاثیر و همراهی متقابل با والدین محروم شود.
ب- مشکلات رفتاری(وجود مشکلات زیر در دوره شیرخوارگی یا سال های اولیه زندگی)
۱- گریه زیاد و بیش از حد معمول
۲- الگوی نامناسب خوابیدن
(نظریه دلاکاتو در مورد الگوی مناسب خواب: کودک راست دست وقتی به شکم می خوابد کل اندام سمت راست کشیده و اندام سمت چپ به صورت خمیده و شست دست غیر برتر نزدیک به وضعیت مکیدن است. بالعکس در کودکان چپ دست)
۳- ضعف الگوی مناسب تغذیه
۴- ناآرامی بیش از حد
۵- بی حالی، بی علاقگی
ج- اختلافات فرهنگی- زبانی
۱- آیا کودک می تواند به زبان رایج در جامعه خویش صحبت کند؟
۲- آیا خانواده کودک به زبان رایج در جامعه و مدرسه صحبت می کنند؟
د- سوء تغذیه
گرسنگی، سوء تغذیه و کمبود کالری و پروتئین، آشکارا می تواند موجب ضعف روز افزون شود و موجب آسیب پذیری کودک در برابر عفونت و…. گردد.
و- ضعف آموزشی یا فقدان موقعیت های مناسب آموزش
۱- غیبت طولانی کودک
۲- سابقه مردودی یا تجدید
۳- تنبیه بدنی توسط آموزگاران
۴- عدم مهارت آموزگار در تدریس
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.