اختلالات یادگیری

تاثیر عوامل محیطی در تشدید اختلالات یادگیری

عوامل تشدید کننده اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می‌کند.
وجود برخی عوامل باعث تشدید این اختلالات یادگیری در کودکان و نوجوانان می شود.
این عوامل را در ادامه دنبال می کنیم:

الف- تجربه ناکامی در دوران اولیه زندگی کودک

۱- ‏ جدایی طولانی از والدین به ویژه مادر( جدایی در دوران نوزادی تاثیر شدید دارد) ‏
۲- ‏ بیماری، ضعف، و ناتوانی شدید در دوران نوزادی یا سال های اولیه زندگی ‏
۳- ‏ بی توجهی به کودک به طوری که کودک از تاثیر و همراهی متقابل با والدین محروم شود. ‏

ب- مشکلات رفتاری(وجود مشکلات زیر در دوره شیرخوارگی یا سال های اولیه زندگی)

۱- ‏ گریه زیاد و بیش از حد معمول ‏
۲- ‏ الگوی نامناسب خوابیدن
‏(نظریه دلاکاتو در مورد الگوی مناسب خواب: کودک راست دست وقتی به شکم می خوابد کل اندام سمت راست کشیده و اندام ‏سمت چپ به صورت خمیده و شست دست غیر برتر نزدیک به وضعیت مکیدن است. بالعکس در کودکان چپ دست) ‏
۳- ضعف الگوی مناسب تغذیه ‏
۴- ‏ ناآرامی بیش از حد ‏
۵- ‏ بی حالی، بی علاقگی

ج- اختلافات فرهنگی- زبانی

۱- ‏ آیا کودک می تواند به زبان رایج در جامعه خویش صحبت کند؟ ‏
۲- ‏ آیا خانواده کودک به زبان رایج در جامعه و مدرسه صحبت می کنند؟ ‏

د- سوء تغذیه

گرسنگی، سوء تغذیه و کمبود کالری و پروتئین، آشکارا می تواند موجب ضعف روز افزون شود و موجب آسیب پذیری کودک ‏در برابر عفونت و…. گردد. ‏

و- ضعف آموزشی یا فقدان موقعیت های مناسب آموزش

۱- ‏ غیبت طولانی کودک
۲- سابقه مردودی یا تجدید ‏
۳- تنبیه بدنی توسط آموزگاران ‏
۴- ‏ عدم مهارت آموزگار در تدریس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *