علوم شناختی: اثر برتری تصویر

علوم شناختی: اثر برتری تصویر

در مغز، تصاویر به واژه‌ها ترجیح داده می‌شوند.
در واقع،دانشمندان یک عبارت مشهور برای نشان دادن قدرت تصاویر دارند: «اثر برتری تصویر»
یعنی ما تصاویر را آسان‌تر از کلمات به یاد می‌آوریم.
مدارهای دیداری بسیار کارآمد هستند و قبل از تحول زبان در رشد انسان، تکامل یافته‌اند.
افزودن محتوای دیداری در فرآیند آموزش و یادگیری، بسیار مؤثر است.
این کار برای تمامی دانش آموزان مفید است.
برخی دانش آموزان نیز ممکن است نیاز به تقویت مسیرهای حسی دیگر داشته باشند؛
اما یادگیرندگان دیداری، به شدت به تصاویر تمایل دارند.
به گفته جان مدینا، دانشمند علوم اعصاب: «حس بینایی بر حواس دیگر برتری دارد.»

اگر به جای ارائه کلمات به تنهایی، از تصاویر همراه با کلمات استفاده کنیم، یادگیری بیش از شش برابر بهتر اتفاق می افتد.
جالب‌تر آن که کوین دورکینس دریافت که این اثر با گذشت سن افزایش می‌یابد. این نکته در آموزش بزرگسالان کاربرد دارد.

مترجمین: احسان شهسواری شیرازی کارشناسی ارشد علوم شناختی، نعیمه صیافان  کارشناسی ارشد علوم شناختی

برای خواندن مطالب بیشتر در حوزه علوم شناختی وارد لینک زیر شوید
علوم شناختی

 

 

این مطلب را از دست ندهید :  موسسه سلامت مغز دانا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *